De største reklamer

Selv om interessen for football og Super Bowl steg gennem 70erne, så var reklamerne ikke set som en central del af kampen, på samme måde som de er i dag. Det ændrede sig i starten af 80erne, da ingen andre end Apple smækkede en af de mest omtalte reklamer nogensinde sammen.

Steve Jobs hyrede instruktør Ridley Scott, som lige havde instrueret Blade Runner og Alien, for at vinkle George Orwells klassiske 1984 roman til Apples fordel. IBM sad dengang på computermarkedet, men det ville Apple ændre med deres McIntosh, og budskabet skulle spredes. Og det blev det. Resultatet blev en kampagne, der stadig bruges den dag i dag i marketingundervisning verden over. Apple endte med at sælge mere end 250.000 computere, da produktet blev lanceret.

Det var en af de første gange, at marketing blev brugt som en kortfilm, der fortalte en dybere historie end som så. Den blev vist kun den ene gang, men det var nok. Men trods den skelsættende reklame, så var både 80erne og 90erne de årtier, hvor reklamerne som helhed blev et samlingspunkt under kampen. I 1995 røg prisen for den gennemsnitlige reklame for første gang over 1 million dollars.

Og selv om der har nogle få reklamer som har brugt Apples formel til at promovere sig, så er det, der sælger bedst fortsat sex, berømtheder og dyr. I 1993 spillede betalte McDonalds legendariske Michael Jordan for at spille basketball mod Larry Bird for at sælge burgere. I 1992 steg en langbenet supermodel ved navn Cindy Crawford ud af en superbil for at drikke en Pepsi til begejstring for mange drenge og mænd.

Firmaer som Budweiser har i den grad været blandt dem, som har lukreret på dyrenes evne til binde mennesker sammen. De seneste mange år har hesten været centralt for firmaet, men de startede med tre frøer. Den ikoniske røst fra førerne er sidenhen blev parodieret i mange medier, herunder The Simpsons.

Netop Budweiser har været et af de firmaer, der gennem historien har kunnet manifistere sig i popkultur og mainsteam medier med deres reklamer. Foruden ovenstående var de i 00erne klar med “wazzzzuuuuuup”-spottet, der er blevet gengivet i mere eller mindre ekstrem vis i storhits som filmen Scream og serier som The Simpsons og The Office.

Næste side: Læs om nogle af Super Bowl-historiens svipsere