Hvad kan vi forvente i år?

Vi er reklamemæssigt tilbage i højeste gear. Selv om priserne for de dyreste spots ikke er steget væsentligt de seneste år, så var reklamespotsene udsolgt et godt stykke før kampen, hvor de også i 2023 havde lidt sværere ved at sælge dem end tidligere. Dermed var sidste års kamp, set fra kommercielle synspunkt, udset til at følge i sporerne på 2021 og 2022.

Specielt 2021 brød med normerne, idet der for første gang siden 2006 var færre end 92 millioner seere i USA. Pandemien havde bestemt noget at gøre med interessen, men trods nedgang i seertal, så var der stadig bugnende kister hos NBC, netværket der viste kampen mellem Rams og Bengals. Den usikre geopolitiske situation prægede optakten til 2023-kampen, men det endte med at være en strålende succes for TV-selskabet FOX. Der var en stigning i antallet af seere på 5% og kampen var den tredjemest sete Super Bowl nogensinde med mere end 112 millioner amerikanske seere.

Men udover et hurtigt salg af reklamerne, til en makspris der nærmer sig 50 millioner kroner for 30 sekunder, hvad kommer vi så til at se i år? Vi skal forvente mellem 55 og 65 reklamer gennem kampen, hvis man ser via Gamepass på DAZN eller andre tjenester, der viser det amerikanske feed. Der har tidligere været meget fokus på cryptovaluta og kunstig intelligens, men det bliver sidstnævnte, som kommer til at holde ved, da crypto efter alt at dømme er kørt ud på et sidespor. Den berømte instruktør Martin Scorcese har instrueret en reklame fokuseret på teknologi og digitalisering for Squarespace, der hoster et væld af hjemmesider. Budweiser er klar med en gammel kending i deres reklame, ligeså er en lang række konkurrenter i ølbranchen, mens booking.com repræsenterer rejsebranche og Doritos som altid er klar til at chippe ind med stjernespækkede reklamer.

Berømthederne er også tilbage i fuld vigør. Arnold Schwarzenegger har været blandt en af de mest populære stjerner de seneste år, og han vender tilbage denne gang for forsikringsselskabet State Farm, mens Jennifer Aniston og David Schwimmer genforenes i en reklame fra Uber Eats, et væld af bilfirmaer har hyret en række musikere og tidligere NFL-profiler som Rob Gronkowski og Eli Manning også dukker op.

Uanset, hvordan den reelle begivenhed, opgøret mellem NFLs to bedste hold, Kansas City Chiefs og San Francisco 49ers ender, så ser det ud til, at tv-stationen CBS vinder.