De kontroversielle reklamer

Med så mange millioner af reklamer hvert år, så kan det ikke undgås, at der er et par kontroverser mellem. Apple stod for et af de første, da de året efter deres massive hit 1984, forsøgte at følge op med reklamen “Lemmings”. Forsøget på at ramme den samme dystopiske stemning slog fejl, og firmaet fik meget kritik for det mørke udtryk.

De mere kontroversielle reklamer har gennem tiderne også været firmaer, der gabte over for meget, som da internettet blev allemandseje i starten af 00erne og adskillige onlinefirmaer postede millioner af dollars i TV-tid under kampen. Mange af firmaerne lukkede og slukkede før året var ovre og fik aldrig gavn af den massive reklameudgift. Andre former for dårlig timing kan også ramme virksomheder, som da Bruce Springsteen var stjerne i et spot for Jeep, men han kort efter blev anholdt for spritkørsel.

Det sjoveste er, når firmaerne bare rammer helt forbi.

De seneste år har der været flere eksempler på sidstnævnte. Tim Tebow har været ansigtet for at bandlyse aborter, Dodge har brugt en tale fra Martin Luther King for at sælge pickup trucks, mens AshleyMadison.com, en datingside for gifte mennesker, i mange år har påstået, at deres reklamer er blevet bandlyst af NFL, hvilket har fået dem til at snige deres budskab ud gennem andre medier.

En af de reklamer, som specielt blev revet fra hinanden på de sociale medier, var forsikringsselskabet Nationwides forsøg på at appellere til vores følelser med denne video om en dreng, der aldrig får sine drømme opfyldt, fordi, ja, han dør i en hjemmeulykke.

Næste side: Hvad kan vi forvente i 2024?