Super Bowl er lig med et af årets sportslige højdepunkter, men for mange er begivenhederne uden for banen mindst lige så underholdende.

Søndag nat dansk tid finder en af årets største begivenheder sted, når Super Bowl sparkes i gang i Las Vegas, Nevada. Det er kulminationen på en lang og hård sæson, men også et socialt samlingspunkt, der tiltrækker massive seertal.

Det seneste årti har der bare i USA været mere end 100 millioner, der har tunet ind for at se finalen i den største amerikanske sportsliga. 30 af de 32 mest sete TV-begivenheder i amerikansk historier er Super Bowl-kampe, det er en eksponering, der kun kan slås af meget få begivenheder. I USA er det kun månelandingen i 1969, der som det eneste vurderes at have toppet Super Bowl i antallet af seere.

Med et markant fokus på international udbredelse, senest i denne sæson med flere NFL-kampe i Tyskland, mens ligaen i 2024 indtager det Brasilianske marked med en kamp i São Paulo. NFL og amerikansk fodbold på verdensplan større end nogensinde før. Den enorme eksponering har gjort Super Bowl til en begivenhed helt for sig selv, og med det følger også muligheder for promovering.

Reklamerne er efterhånden lige så stor en del af Super Bowl som fedtet mad og pauseunderholdning. I år har CBS, som er TV-netværket der dækker kampen i år, solgt ud af samtlige reklameblokke, og de mest værdifulde spots har kostet mere end 7 millioner dollars for 30 sekunder. Det svarer i den nuværende kurs til mere end 48 millioner danske kroner, men sådan har det ikke altid været.

De første reklamer

Da den første Super Bowl blev spillet i 1967 så mere end 50 millioner mennesker med, og trods Baseball dengang stadig var den mest populære sport, så begyndte football at hale ind på “America’s pastime”.

Populariteten skyldes især, at Super Bowl skulle afgøres efter blot ét opgør, med alt på spil, hvor finaleserierne i baseball fortsat var over flere kampen. En hel sæsons drama, der kulminerede på tre timer trak seerer til. Lamar Hunt, daværende ejer af Kansas City Chiefs og manden bag navnet Super Bowl, og NFL kunne ikke have valgt et bedre tidspunkt at starte det nu prestigefyldte opgøre mellem AFC og NFC (dengang mellem AFL og NFL).

1960erne var en periode, hvor økonomien boomede efter anden verdenskrig nu var et årti i fortiden. Det betød også, at reklameindustrien begyndte at se hæderkronede dage på højde med 1930erne. Halvdelen af alle hjem i USA havde fjernsyn i 1955, så massiv bevågenhed omkring Super Bowl var en oplagt mulighed for profit.

Super Bowl 1 var den første, og eneste, der er blevet sendt på to TV-netværk på samme tid. Det skete, da idet CBS havde rettigheder til NFL-kampe, mens NBC havde rettighederne til daværende AFL. Det gav kampen et stort publikum, men selv om reklmaerne var til stede, var de ikke på samme måde i centrum.

Reklamespots på 30 sekunder kostede dengang omtrent 40.000 dollars, hvilket er en betydelig sum, men det svarer blot til 350.000 dollars, eller 2,2 millioner danske kroner, i nutidens penge. Det er langt fra de priser vi ser i dag, men mange andre aspekter er ikke meget anderledes dengang. 

En artikel i The Smithsonian Magazine har undersøgt, hvordan reklamerne reflekterede den daværende kultur. Dengang var Ford, Chrysler, McDonalds og Budweiser blandt de dominerende firmaer i Super Bowl-reklamerne. Mon ikke vi får de fleste af de firmaer at se i årets Super Bowl. Tonen bliver dog nok noget anderledes, end denne reklame fra Goodyear, der skulle være rullet over skærmen under kampen.

Reklamer var dermed vigtige for Super Bowl fra starten. I den første Super Bowl blev anden halvleg faktisk sparket i gang to gange, idet NBC havde et interview med TV-legenden Bob Hope, der tog længere end planlagt. Det betød, at NBC kom bagud i deres program og dermed stadig var midt i en reklameblok, de kontraktmæssigt var bundet til at vise, da anden halvleg blev sparket i gang på CBS-signalet.

I andre lande havde man nok spillet kampen videre, men i USA, ved den første Super Bowl, valgte dommerne at blæse spillet dødt. Det betød, at Green Bays daværende kicker, Don Chandler, fik lov til at sparke bolden til Kansas City igen. Reklamer er penge, og “money talks” som man siger. Det kan stoppe selv Super Bowl.

Som årene skred frem begyndte berømtheder, specielt Football-stjernerne at få mere og mere prominente roller i reklamerne. Dick Butkus var i 1970 anset som den første succesfulde reklamestjerne i Super Bowl, da han dukkede op i et spot for Prestone. Stjernernes indtog tiltog, og få år senere, kunne millioner af amerikanere se “Broadway” Joe Namath blive “cremet” i ansigtet af selveste Farrah Fawcett, et par år før hun blev berømt som model og skuespillerinde.

I dag er der NFL stjerner i hver eneste reklameblok i USA, men hvad vigtigere er for reklameindustrien, så er det blevet voldsomt populært for filmstjerner og musikere at deltage i de store Super Bowl spots, og den genkendelighed har været med til at gøre reklamerne til en begivenhed på verdensplan.

Næste side: Se nogle af de mest populære reklamer gennem tiderne.