Hvornår er et godt spil “godt”? Er det altid godt at løbe for 20 yards? Hvad nu hvis man skal bruge 25 på 3. down? Én løsning kunne være at bruge Succes Rate. Lad os kigge nærmere på det i NFL 101.

Man kan aldrig tage et spil ud af kontekst. Et løb på 2 yards kan sagtens være bedre end et løb på 10, hvis det første er på modstanderes 2-yard linje (Og man derfor scorer et touchdown), mens det sidste kan være et ligegyldigt løb, hvor modstanderen er gået i fuld prevent formation og alle forsvarsspillere står langt tilbage i opdækning.

En simpel model, til at udregne hvor godt et er, er at bruge Succes Rate.

Succes Rate udregnes således:

Når du 40% af de tilbageværende yards på 1. down, er spillet en succes
Når du 60% af de tilbageværende yards på 2. down, er spillet en succes
Når du 100% af de tilbageværende yards på 3. down, er spillet en succes.

Så nemt er det.

Men det kan godt gå hen og blive lidt mere avanceret, når man skal udregne succesrate på mere end blot ét spil

Det kan desuden udregnes på både kast og løb, og en spiller kan således have vidt forskellige succesrates afhængig af om han griber eller løber bolden.

Er man virkelig nørdet og ønsker at dykke længere ned i succesrate, så er Warren Sharps hjemmeside anbefalelsesværdig. Her kan du kigge på succesrate i forhold til spilvalg for det enkelte hold (hvad enten de kaster, løber eller begge dele) eller kigge på succesrate i forhold til de spillere, der er på banen.

Så lad være med at falde for “dumme” statistikker som Yards pr carry (hvor yards bliver divideret med antal løb), eller explosive runs (antal løb på over 20 yards). De tager ikke kontekst med, og det er nemt at misforstå, hvis man ikke sørger for at kigge dybere ned i de enkelte løb.