Mandag præsenterede Los Angeles Rams deres nye logopakke. Men er den i virkeligheden lånt fra et amerikansk universitet?

Allerede før Rams’ nye logoer officielt så dagens lys var de udskældte. Og som vi kunne fortælle her på Gul Klud for et par uger siden, så var der mange, der synes at den nye logopakke giver for mange associationer til det andet hold i Los Angeles, Chargers.

Nu kan i bedste fald en ny form for kritik begynde, og i værste fald en retssag om kopiering og ophavsret, for det nye logo virker mere end blot inspireret af det logo, som Angelo State University har.

Da jeg mandag aften så den nye logopakke for første gang, faldt jeg også over dette tweet:

Straks efter at Rams havde offentliggjort de nye logoer blev de sociale medier plastret til af fans, elever og andre, som mente de havde set logoet før. Det ligner i uhyggelig grad det logo, som 2.-divisionsskolen Angelo State University Rams benytter. Og mere end blot ligner.

Angelo State – som også hedder Rams – spiller i næsten samme farver som de oprindelige Los Angeles Rams, den dybe blå med den knaldgule, og deres logo har et horn, der til forveksling minder om hornet i det “nye” Los Angeles Rams logo.

Det bliver mere pinligt!

For i en video som Los Angeles Rams lagde på deres hjemmeside mandag, fortæller de hvordan det har været en lang proces og har taget op mod to år at skabe det nye logo med hjælp fra fokusgrupper og designere. Altså hvor lang tid kan det lige tage at kopiere et logo?

Og hvor dumme er det reklamebureau eller designfirma lige, som Rams har brugt? Troede de seriøst, at det ikke ville blive opdaget? Logoet ligner simpelthen Angelo States for meget til, at det kan være tilfældigt.

Seattle Seahawks begyndte for nogle år siden at hejse 12.-mandens flag på stadion. Den ide var også kopieret, og Seahawks betaler nu Texas A&M skolen 28.000 dollars årligt (eller små 200.000 kr.) for at få lov at bruge ideen og markedsføre 12th man konceptet.

Så billigt slipper Rams næppe. Så er det enten til lommen. Eller i gang med et nyt logo. Håber ikke det tager to år at kopiere et nyt logo denne gang.