Her går vi et spadestik dybere på ejerne og de kommercielle forhold bag Cincinnati Bengals og Los Angeles Rams, der nærmest ikke kunne være mere forskellige.

Som vi har afdækket på Gul Klud og bevidnet gennem sæsonen er Super Bowl LVI et opgør mellem to forskellige sportslige tilgange. Den ene i form af Cincinnati Bengals’ tålmodige opbygning gennem draften og den anden i form af Los Angeles Rams’ mere aggressive fokus på at hente etablerede spillere på bekostning af netop draft-kapitalen.

Men de to finalister kunne heller ikke være mere forskellige uden for banen, når vi sætter dem under en kommerciel lup. For Guderne vil vide, at der er langt – mentalt – fra Cincinnati, Ohio, til Los Angeles, Californien.

Cincinnati Bengals ejes af Mike Brown, der overtog foretagenet efter, at hans far Paul Brown gik bort i 1991.

Faren etablerede oprindeligt Bengals i 1968 i afmagt og protest efter, at han fik sparket som træner og general manager i Cleveland i 1962, selvom han havde hjembragt Browns tre mesterskaber i 1950, 1954 og 1955. Inspireret af sin far har Mike Brown en dobbelt rolle, da han både er ejer og agerer general manager til dagligt – med særdeles begrænset succes som følge.   

I skarp kontrast er det Stan Kroenke, der står i spidsen for Los Angeles Rams. Han er gift ind i Walton-familien, der ejer Walmart, og har opbygget en global investeringsvirksomhed, som også har Denver Nuggets, Arsenal FC, Colorado Avalanche og Colorado Rapids i deres portefølje. Ifølge Forbes er Kroenke god for 10 milliarder dollar – eller i omegnen af 65 milliarder danske kroner.

Og modsat Mike Brown har Stan Kroenke relativt store armbevægelser og kommercielle ambitioner (og muligheder). Kronke var bl.a. drivkraften bag flytningen af Rams-franchiset fra St. Louis til Los Angeles i 2016, mens han også var den mest ihærdige frontfigur bag udviklingen af det mageløse SoFi Stadium, der kostede cirka 32,5 milliarder danske kroner.

Til sammenligning spiller Bengals stadigvæk på Paul Brown Stadium, der blev indviet i år 2000 og kostede i omegnen af 2,9 milliarder danske kroner at opføre.

Læs også: Reportage fra SoFi Stadium – NFL’s kronjuvel

På banen er forskellen også til at føle. Rams står noteret for tre mesterskaber – deraf to inden fusionen af AFL og NFL i 1970 -, 31 slutspilskampe og otte konferencetitler. Bengals har derimod stadigvæk deres første mesterskab til gode og har bare stået i 15 slutspilskampe i deres 53-årige historie.

Forskellene i mediemarkeder, ejerforhold, faciliteter og sportslige resultater afspejles også i Forbes’ værdiansættelse pr. 2021. Cincinnati Bengals vurderes at være det næstmindst værdifulde franchise (14,35 mia. kroner) i NFL, mens Rams indtager fjerdepladsen (31,30 mia. kroner) – kun overgået af New York Giants, New England Patriots og Dallas Cowboys.

Men der er faktisk et enkelt kommercielt parameter, hvor Cincinnati Bengals er relativt jævnbyrdige med Los Angeles Rams. Netop på nutidens, digitale kamplads i form af de sociale medier. Når vi akkumulerer antallet af følgere på Facebook, Instagram og Twitter har Rams 3,06 mio. følgere, mens Bengals har 2,89 mio. følgere. Og Bengals har sågar flere følgere på Facebook, end Rams har.  

Ikke desto mindre er Super Bowl LVI i sandhed en duel mellem David og Goliat set fra et kommercielt perspektiv. Rams står i deres anden titelkamp siden deres ankomst til Los Angles og de har været i slutspillet i fire af de seneste seks år. Til sammenligning havde Bengals ikke vundet i slutspillet siden 1991, før Joe Burrow startede sit indtog.

Og der skal ikke herske tvivl om, at netop Joe Burrow også bliver en afgørende bannerfører i Bengals’ fortsatte kommercielle udvikling. I første omgang vil en Super Bowl-titel være et afgørende rygstød for Mike Browns Bengals – såvel økonomisk som fanmæssigt.