2020 har været plaget af Corona, og sygdommen får nu også indflydelse på, hvordan reklamepauserne kommer til at se ud. Flere store virksomheder har valgt at prioritere de mange dollars anderledes.

Super Bowl er en kamp mellem to hold på banen, hvor vinderen til sidste kan løfte Vince Lombardi trofæet. Men udenfor kridtstregerne foregår der hvert år en kamp mellem de største virksomheder og reklamebureauer. Hvem kan lave den sjoveste, bedste, sødeste, fedeste, kontroversielle eller mest omtalte reklame?

Men i år bliver der endnu større behov for at finde de kreative evner frem, for mange af de største sponsorer har valgt at springe årets Super Bowl over, og i stedet bruge de mange penge på enten velgørende formål eller andre aktiviteter i forbindelse med Corona-bekæmpelsen.

Hvad koster en Super Bowl reklame?

For første gang i mange år er prisen på en 30-sekunders reklame da heller ikke steget, og koster til Super Bowl LV 5,5 millioner dollars for 30 sekunder eller ca. 1.130.000 kroner pr. sekund!

Derfor har mange virksomheder også valgt både ud fra et socialt ansvarligt standpunkt, men også for at undgå en “hvorfor bruger I så mange penge på det” shitstorm ikke at reklamere. Samtidig kan det jo ikke afvises, at enkelte virksomheder ganske enkelt har vurderet at de ikke har råd i år.

TV-selskabet CBS har dog alligevel haft gang i salgsteamet og fortæller, at omkring 80% af de små 100 reklamesports, der bliver vist i forbindelse med kampen, allerede er solgt. Og mon ikke der meldes udsolgt senest søndag?

De reklamerer ikke under Super Bowl

Men en stribe kendte virksomheder og produkter, du normalt ser til Super Bowl, annoncerer altså ikke i år under kampen. Her er lige de mest kendte – også på vores himmelstrøg!

Avocados from Mexico
verdens største producent af avocados kommer fra Mexico og var faktisk den første annoncør, der trak sig ud af Super Bowl LV. Det medførte lidt af en lavine, som betød at flere amerikanske virksomheder gik samme vej.

Budweiser
Wauw. Den mest genkendelige Super Bowl sponsor kommer ikke med en reklame i år. Ingen hundehvalpe, frøer, heste eller andre dyr eller mennesker kommer til at reklamere for USAs største ølmærke. Budweiser har i stedet valgt at bruge penge på en kampagne, der skal få amerikanerne til at lade sig Corona-vaccinere. Men når det så er er sagt, så er det stadig kun hovedbrandet, der ikke sponserer. Du får stadig reklamer for blandt andet Bud Light.

Coca-Cola
Coca-Cola, der har været fast annoncør på Super Bowl siden 2006, har meldt ud, at de springer 2021 over. ”Dette vanskelige valg blev taget for at sikre, at vi investerer i de rigtige ressourcer i disse hidtil usete tider,” skrev Coca-Cola i en pressemeddelelse fredag.

Facebook
Hvorfor Facebook ikke annoncerer i Super Bowl vides ikke helt. De er i hvert fald ikke med, og siger at de i stedet “vil fokusere på 2021-udgaven af Grammy-uddelingen i stedet for Super Bowl LV”.

Ford
Den mest loyale bilpartner for Super Bowl gennem flere årtier har også valgt at sidde over. Ford har i løbet af slutspillet kørt en reklame-kampagne for deres nye SUV, men den får du altså ikke at se til Super Bowl.

Pepsi
NFLs sodavandspartner Pepsi kommer heller ikke at reklamere i Super Bowl, men alligevel skal du nok se Pepsi-logoet rigeligt. Coladrikken er nemlig partner på pauseshowet med The Weeknd som hovednavn. Og heldigvis kommer der reklamer for andre Pepsi-ejede mærker som Doritos, der plejer at være blandt de sjoveste.

Se sidste års bedste og sjoveste reklamer her