NFLs nye tv-aftale er den største kontrakt, der nogensinde er indgået på tværs af alle professionelle ligaer i hele verden.

Det kan være, at NFL mistede lidt håndører sidste år, og at den der pandemi var hård ved ligaen og dens ejere, men derfor behøver du nu ikke at have ondt af dem.

113 milliarder dollars – eller 706 milliarder kroner – eller 33 storebæltsbroer – så meget er NFLs nye tv-aftale landet på. Det er beløbet som en stribe tv-selskaber og en enkelt streamingtjeneste smider i NFL-ejernes lommer den nye 11 årige kontrakt.

Money, money, money
Og hvem betaler så gildet? Tja, NFL har aldrig været mere populært, og det har de udnyttet til virkelig at presse citronen over for deres mediepartnere.

Hvis du dividerer den samlede værdi på de 113 millarder dollars ud på antallet af kampe over de 11 kontrakten løber, så svarer det til at tv-selskaberne betaler små 40 millioner dollars pr. kamp – eller 250 millioner kr. – inden der overhovedet er sat en kameramand på arbejde.

NBC, FOX og CBS betaler hver 2 milliarder dollars og året i de 11 år kontrakten løber. Det er 22 milliarder dollars fra hver. ABC/ESPN giver 2,3 milliarder dollars pr. sæson, hvilket giver en samlet betaling på 25,3 milliarder dollars.

Amazon er den første ægte streamingpartner NFL har indgået aftale, og deres ret til at vise én torsdagskamp eksklusivt på Prime koster tech-giganten 10 milliarder dollars.

Det giver i alt 101,3 millarder dollars for de fem største partnere, og hertil kommer så yderligere små 12 milliarder dollars fra andre tv-partnere.

Dermed kommer tallet op på 113 milliarder, som den samlede værdi af en aftale, de har gået og bakset med i et par år nu, og den blev endnu større, end vi overhovedet turde spå om. Faktisk er det tæt på en fordobling af den nuværende aftale og samtidig indeholdt den et par ganske interessante overraskelser og nye tiltag:

Monday Night kan byttes
Det har altid været en torn i øjet på ABC og ESPN, at mandagskampene altid lå fast ved sæsonstart. En kamp der i april ser godt ud på papiret, kan 5 måneder senere være et ligegyldigt opgør mellem to dårlige hold. Men det bliver der lavet om på nu. Nu kan der nemlig rykkes rundt på kampprogrammet fra spilleuge 12 og fremefter, således at mandagskampen i den afgørende fase af sæsonen altid vil være et seværdigt opgør med noget på spil. Dette gælder dog først fra 2023.

Dobbelt op på mandagskampe
Tvunget af omstændighederne blev NFL tre gange i 2020 tvunget til at spille to kampe på en mandag. Men det fik de åbenbart så meget smag for, at der nu vil blive bygget tre mandage i kampprogrammet med double-headers. Den ene kamp vil blive vist på tv-stationen ABC, som kan tages af alle husstande i hele USA, mens den anden vil blive vist på sportskanalen ESPN, der kun kan fåes med kabel eller sattellit. Begge stationer ejes i øvrigt af Disney.

Lørdags-double
Og ESPN slutter ikke der. Allerede fra og med den kommende sæson vil ESPN lave en dobbeltkamp lørdag i sidste spilleuge. Normalt spilles alle kampe i de sidste spilleuge søndag, men nu vil to kampe MED indflydelse på slutspillet blive spillet lørdag og vist eksklusivt på ESPN.

Streaming
Både NFL og deres partnere går all-in på streaming med den nye kontrakt, og der vil være op mod 20 kampe hver sæson, der kun vil være tilgængelige online.

Amazon
Thursday Night Football bliver nu kun tilgængelig Amazon og deres streamingtjeneste Prime. Dette gælder eksklusivt fra 2023, da tv-stationen Fox har rettigheden de næste to år, men vil samsende med Amazon. I Danmark skal du ikke bekymre dig, der vil du stadig kunne se alle kampe med NFL Gamepass.

ESPN og NFL international
Hvert år fra 2023 vil én af de internationale kampe (London, Mexico eller måske Kina eller Brasilien) blive vist eksklusivt på ESPNs online-kanal ESPN+.

NBC og Paramount
Også andre partnere er hoppet med på streaming-bølgen. Således vil NBC, der i forvejen har Sunday Night Football, nu vise seks grundspilskampe ekslusivt på deres streamingtjeneste NBC Peacock. Denne aftale gælder én kamp hvert år fra 2023 til 2028.
Paramount+ er en ny spiller på NFL-markedet, og vil sende NFL-kampe som pay-per-view til mellem 5 og 10 dollars pr. kamp. Det gælder allerede fra den kommende sæson og løber indtil aftalen slutter i 2033.

Super Bowl
Super Bowl har i mange år gået i rotation mellem de landsdækkende kanaler CBS, Fox og NBC. Men i den nye aftale kommer ABC/ESPN med i rotationen, således at de får to Super Bowls, mens de andre tre tv-selskaber hver får tre.

Mulighed for genforhandling
Selvom aftalen her egentlig løber til og med 2033, så har NFL sikret sig en genforhandlingsaftale i 2030, hvis markedet pludselig ser markant anderledes ud. Og man skulle kende de meget dollars-bevidste ejere dårligt, hvis ikke den klausul bliver indløst.