NFLs store testuge også kendt som The NFL Scouting Combine finder sted hvert år i Indianapolis. Her bliver håbefulde collegeatleter målt, vejet og testet i alskens øvelser.

Der var engang en film, der hed 300, der handlede om 300 soldater i oldtiden, der kæmpede bravt for at undgå en nedslagtning. Scouting Combinen er ikke en nedslagtning, men det er NFL-klubbernes mulighed for at vurdere 300 spillere på ganske få dage.

De bedste af de bedste collegespillere er samlet i Indianapolis, og det sparer klubberne for såvel rejsetid som udgifter. Der er trænere, ejere, sportsdirektører, talentspejdere til stede, som alle får et indtryk af spillerne.

Ankomsten
Spillerne ankommer den sidste tirsdag i februar til Indianapolis. Det er dog ikke alle spillerne, som ankommer på samme tid. De er opdelt i grupper, som ankommer løbende over 4 dage. Grupperne er inddelt på følgende måde:

Ankomstdag 1
Gruppe 1 – Kickere, Special teams spillere
Gruppe 2 – Offensive linjespillere
Gruppe 3 – Runningbacks

Ankomstdag 2
Gruppe 4 og 5 – Quarterbacks og wide receivers
Gruppe 6 – Tight Ends

Ankomstdag 3
Gruppe 7 og 8 – Defensive linjespillere
Gruppe 9 – Linebackers

Ankomstdag 4
Gruppe 10 og 11 – Defensive backs

Indregistrering og lægetjek
Det allerførste der sker efter spilleren har skrevet sig ind, er det obligatoriske lægetjek. Det er ikke småting spillerne bliver udsat for, så det gælder om at være i absolut topform, når man ankommer.

Interviews
Der foretages løbende interviews med spillerne. NFL-klubberne kan bede om at tale med lige så mange eller få spillere, som de hver især ønsker. Holdene bruger disse interviews til at vurdere, hvilken type spilleren er både på og udenfor banen.

Øvelserne
Det vigtigste ved Combinen er dog øvelserne. Udover de generelle øvelser har spillerne også mulighed for at deltage i positionsøvelserne, som er specifikke for de enkelte spilleres positioner.

De generelle øvelser, som alle deltager i uanset position er bænkpres (med 100 kg), spurten (40 yard/36 meter), 3-kegle-øvelsen, pendulløb, længdespring og højdespring.

Bænkpres
Øvelsen er enkel. Hvor mange gange kan du bænke 100kg? Øvelsen viser spillerens styrke i overkroppen og er typisk en indikator for, hvor meget udholdenhed spilleren besidder (og hvor flittig han er i træningslokalet).

Spurten
The 40 yard dash er den mest imødesete af alle øvelser. Spurten er på 40 yards (36 meter) og er omgæret af en enorm bevågenhed. Alle NFL-spillere har én ting til fælles. De er hurtige for deres størrelse. Men det er klart, at en receiver løber hurtigere end en defensiv linjemand.

For offensive linjemænd er 40-yards et marathon. Derfor er det vigtigere at måle, hvor hurtigt de løber 10 yards og 20 yards. Det er sjældent de i en kampsituation har behov for at løbe 40 yards, men skal derimod fokusere på at blokere hurtige pass-rushere i kasteopdækningen og linebackere i løbespillet. Derfor er 10-yard og 20-yard tiderne vigtigere for angrebets tungeste drenge.

3-kegle-øvelsen
The 3-Cone-drill består egentlig af fire kegler. En kegle ved start og tre kegler i en lige linje 5 yards væk. Spilleren løber frem til linjen med kegler, drejer til højre eller venstre om midterkeglen, løber ud til næste kegle, drejer 180º rundt om keglen, løber tilbage til midterkeglen, og derfra tilbage til start. Det sværeste ved øvelsen er at vende 180º uden at tabe fart. Det viser spillerens evne til at accelerere og decelerere, hvilket er vigtigt, når man skal ændre retning under et spil.

Pendulløbet
Også kendt som the Shuttle drill. Tre kegler et sat op med 5 yards mellemrum. Spilleren starter i midten og skal nu ud til en af keglerne på ydersiden. Herfra hele vejen på tværs til den yderste kegle i den anden side, og tilbage til midten. Øvelsen er specielt vigtige for spillerne på line of scrimmage (OL + DL + RB + LB), som ofte skal kunne skifte retning på små områder uden at tabe fart.

Længdespringet og højdespringet
Også kendt som Vertical (højde) og Broad (længde). De viser begge det samme – benstyrke. Begge spring foregår fra stående position. Her er det igen vigtigt at sammenligne spillere fra samme position, da cornerbacks og wide receivere oftest har det mest kraftige spring.

Længdespringet er relativt selvforklarende, mens højdespringet er lidt mere kompliceret. På højdespringet måles først spillerens højde (inklusive en arm strakt ud lodret), inden han hopper op og slår en række pinde ud af position. Hans højde bliver derefter trukket fra den øverste pinds højde, for at finde højden på springet alene.

Begge øvelser viser eksplosiviteten i spillerens ben. På samme måde som bænkpresset tester styrken i overkroppen, viser disse øvelser styrken i underkroppen.

Læs også resten af NFL 101-serien:

Scouting Combine 1.0 / Scouting Combine 2.0 / Draft valuechart / Draftstrategi 1.0 / Draftstrategi 2.0 / Draftstrategi 3.0 / Draftstrategi 4.0