Det har indtil videre været strengt forbudt for college-spillere at tjene penge, der kan forbindes til deres præstationer på banen, men Florida har som den tredje delstat givet spillerne reklame-rettigheder.

NCAA (National Collegiate Athletic Association), der er den kontrollerende myndighed for de største college-hold, har i mange år modkæmpet college-atleters ret til at tjene penge på deres eget navn, “image” og popularitet. Florida har dog i dag vedtaget en lov, der netop giver atleterne disse rettigheder.

Loven indeholder visse restriktioner for at “opretholde integriteten, kvaliteten, den menneskelige karakter og amatør-elementet i college sport for at bibeholde en klar skillelinie mellem college sport og professionel sport.” Betalingerne skal eksempelvis følge “markedsværdien” og skolerne må ikke udføre betalinger direkte til spillerne.

Californien og Colorado har allerede indført lignende love, men de træder først i kraft 1. januar 2023, mens Floridas ditto allerede er gældende fra den 1. juli 2021.

Dette sætter et stort pres på NCAA, der efter mange års kritik har åbnet op for at revurdere deres egne regler på området, men de vil gøre det uden selvstændige delstaters indblanding. De håber i stedet på at få en føderal lov eller lave deres egne gældende regler for at undgå et “kludetæppe” af forskellige regler på tværs af skolerne i de forskellige delstater.

Resultatet kan blive, at individuelle spillere vælger skole baseret på deres muligheder for at tjene penge, ifølge NCAA. På den anden side, så har NCAA og skolerne tjent mange milliarder af dollars på sponsorer, TV-rettigheder, stadionindtægter og merchandise, hvorfor spillerne mener, at de har ret til en bid af kagen.

Mange andre delstater arbejder på at indføre lignende love, hvilket vil sætte yderligere pres på NCAA, som derfor nu overvejer at sagsøge de enkelte delstater for at obstruere NCAA’s mulighed for at handle på tværs af delstatsgrænser.